بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 25 اسفند 1400 در ساعت 21 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

گرین کارت آمریکا

مهاجرت به کشور آمریکا از دیرباز رویایی بوده که بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل، کار و سرمایه گذاری در خارج از زادگاه خود آن را به عنوان نخستین و برترین گزینه در ذهن می‌پرورانده‌اند. این رویا برای برخی بسته به شرایط موجود در نهایت به حقیقت می‌پیوندد و برای برخی دیگر همواره رویایی دست نیافتنی است !

پروسه اخذ ویزای آمریکا از گرفتن وقت سفارت آمریکا تا دریافت ویزا و در نهایت گرفتن گرین کارت آمریکا همواره با چالش فراوان برای متقاضیان همراه است. در واقع آمریکا که به ینگه دنیا شهرت دارد، همیشه با وجود تضادهای مختلف، سرزمینی برای به حقیقت پیوستن رویاهای بشر معاصر بوده است، البته داشتن شرایط مناسب یا خلق آن برای مرگ تدریجی این رویا  بی‌تاثیر نیست. رویایی که در بهترین حالت و در نهایت به اخذ اقامت دائم ایالات متحده آمریکا و اخذ کارت شهروندی آمریکا موسوم به « گرین کارت آمریکا » منجر می‌شود. همانطور که از توضیحات این چند سطر ابتدایی برمی‌آید، موضوع اصلی این بخش پیرامون چگونگی دریافت گرین کارت آمریکا و انواع آن است. برای آشنایی هرچه بیشتر با این موضوع با ویزایونایتد همراه شوید.

 

گرین کارت آمریکا

 

سالانه مهاجران بسیاری برای دریافت کارت سبز آمریکا یا به عبارتی گرین کارت آمریکا، در تلاش‌اند تا از روش‌های متعددی هدف خود را محقق سازند. داشتن گرین کارت آمریکا به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا به صورت دائم به عنوان شهروند این کشور در این سرزمین امکان کار، زندگی و تحصیل را داشته باشند. دارندگان کارت سبز که مقیم کشور آمریکا محسوب می‌شوند، می‌توانند از کلیه مزایایی که دولت این کشور برای شهروندان خود در نظر گرفته است، بهره‌مند شوند. جالب است بدانید که برخلاف آنچه گفته می‌شود گرین کارت آمریکا که در گذشته سبز رنگ بوده‌ است، امروزه به صورت سفید رنگ برای متقاضیان صادر می‌گردد.

عده‌ای بر این باورند که گرین کارت آمریکا، تنها به عنوان مجوزی جهت کار کردن در خاک این سرزمین است، اما درحقیقت کارکردن در آمریکا با این کارت تنها یکی از مزایای داشتن این کارت است. علاوه براینکه با داشتن این کارت حق کارکردن قانونی به دارنده گرین کارت بدون هیچ قید و شرطی در هر کجای ایالت متحده آمریکا وجود دارد، آزادی برای سفر به تمام نقاط آمریکا از دیگر مزایای مهم داشتن کارت سبز است. نکته جالب اینکه تعداد سفرهای دارنده گرین کارت به نقاط مختلف آمریکا اهمیت چندانی ندارد، ولی آنچه مهم است و دارنده کارت سبز باید به آن توجه کند سفر به خارج از آمریکاست که اگر بیشتر از شش ماه در سال شد، منجر به ابطال گرین کارت وی می‌شود. شایان ذکر است که گرین کارت‌هایی که از سال 1989میلادی تا به امروز برای شهروندان آمریکایی صادر شده‌اند، دارای تاریخ انقضای 10ساله می‌باشد. اتمام این ده سال به این مفهوم نیست که این کارت منقضی شده و فرد متقاضی ملزم به تعویض این کارت می‌باشد، چرا که دلایل منقضی شدن گرین کارت بستگی به شرایط موجود و تغییرات احتمالی دارد که برای ویزای متقاضی و نوع آن ویزا  به وجود آید.

 

گرین کارت آمریکا

 

اخذ گرین کارت آمریکا با روش‌های مختلفی محقق می‌شود، در واقع نوع ویزایی که متقاضی از سفارت آمریکا برای دستیابی به هدف و مقاصد خود دریافت می‌کند تعیین کننده انواع گرین کارت آمریکا است. معمولا در بین روش‌های دریافت گرین کارت آمریکا، رایج ترین آن از طریق دعوتنامه از سوی یکی از اعضای خانواده یا یک پیشنهاد کاری صورت می‌پذیرد. البته روش‌های دیگر هم برای دریافت گرین کارت از جمله ازدواج، برنامه‌های بشر دوستانه، پناهندگی و... وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک از آنها خواهیم پرداخت.

 

گرین کارت آمریکا

 

انواع گرین کارت آمریکا

گرین کارت‌های آمریکا براساس تقاضا و مقاصد متقاضیان به 8 دسته مجزا تقسیم می‌شود، که در اینجا به طور اجمالی به معرفی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

1- گرین کارت خویشاوندی

شهروندان ایالت متحده آمریکا طبق قوانین حاکم  بر این کشور می‌توانند، امکان دریافت گرین کارت را به بستگان خود بدهند، در واقع افرادی که مقیم این کشورند خویشاوندان درجه یک خود مثل خواهر و برادر را می‌توانند بدون محدودیت در تعداد به آمریکا ببرند. به عبارتی دیگر کلیه وابستگان نسبی می‌توانند گرین کارت دریافت نمایند، این وابستگان نسبی عبارتند از ؛

 

گرین کارت خویشاوندی

 

وابستگان نسبی

  • پدر و مادر شهروند آمریکا، به شرطی که جنسیت فرزند شهروند آمریکا دختر و سن وی بیشتر از 21 سال باشد.
  • همسر شهروند آمریکا به شرطی که همسر زن یا مرد شهروند آمریکا از وی جداشده باشد یا به هردلیل فوت شده باشد.
  • زن یا مرد شهروند آمریکا می‌توانند از طریق ازدواج با فرد مورد نظر خود، وی را به خود پیوست کنند و با ازدواج برای او تقاضای گرین کارت آمریکا بدهند و در نهایت برای وی گرین کارت آمریکا بگیرند.
  • متقاضیان مجرد با سن کمتر از 21 سال که حداقل یکی از والدینشان شهروند آمریکا باشد.
  • پدر خوانده یا مادر خوانده شهروند آمریکا باشند، به شرطی که ازدواجی که مجر به ایجاد رابطه فرزند خواندگی، پدر یا مادر خواندگی شده است، پیش از تولد 18 سالگی فرزند باشد، همچنین فرزندانی که از طریق پذیرش چنین نسبتی با طرف مقابل خود پیدا کرده‌اند، این پذیرش باید پیش از 16 سالگی فرزند باشد.

      نکته جالب اینکه کلیه قوانین مهاجرت که به والدین و فرزندان غیر انتخابی( غیر پذیرشی) یا تنی  مربوط می‌شود، برای وابستگان ناتنی یا انتخابی (پذیرشی) نیز صدق می‌کند.

  • همسر شهروند آمریکا، که در کشور مبدا یا کشور محل اقامت خویش قربانی خشونت و ضرب و جرح شده باشد.
  • فرزند مجرد  با سن زیر 21 سال شهروند آمریکا که قربانی خشونت و ضرب و جرح است.
  • پدر یا مادرشهروند آمریکا که قربانی خشونت و ضرب و جرح شده باشد.

برای دیگر اعضای خانواده شهروندان آمریکا اخذ گرین کارت با شرایط امکان دارد، با این تفاوت که تعدا این افراد نسبت به وابستگان نسبی محدود تر است. برای این افراد را که با عنوان سایر وابستگان تقسیم بندی می‌شوند، از سوی سفارت آمریکا سهمیه سالیانه در نظر می‌گیرند. پروسه اخذ گرین کارت برای این متقاضیان بسیار طولانی و زمان‌بر است و معمولا متقاضی این مدت زمان طولانی را در انتظار قرار گرفتن در الویت‌های در نظر گرفته شده از سوی سفارت آمریکا به سر می‌برد. در ادامه در خصوص سایر وابستگان و شرایط آنها توضیح خواهیم داد؛

سایر وابستگان  

  • الویت نخست خانواده : متقاضیان مجرد در هر سنی که باشند، باید حداقل یکی از والدین آنها شهروند آمریکا باشد.
  • الویت دوم خانواده  :همسر شهروند آمریکا ( 2A) ، همچنین پسران و دختران مجرد شهروند آمریکا که کمتر از 21 سال سن (2B)داشته باشند.
  • الویت سوم خانواده : افراد متاهل بدون محدودیت سنی که حداقل یکی از والدین آنها شهروند آمریکا باشد.
  • الویت چهارم خانواده : خواهران و برادران شهروندان آمریکایی با سن بالاتر از 21 سال.

2- گرین کارت استخدامی  

متقاضیان ماهر و دارای تخصص که زمینه تخصص آنها مورد تایید و پذیرش حداقل یک کارفرمای آمریکایی باشد، صلاحیت اخذ گرین کارت آمریکا را خواهند داشت. البته ناگفته نماند که تعداد صدور گرین کارت برای افراد دارای تخصص که قصد دارند از طریق اشتغال گرین کارت دریافت نمایند دارای محدودیت است. از این رو ممکن است متقاضی مدت طولانی جهت دریافت کارت در صف انتظار قرار گیرد، که این مدت انتظار به الویت‌های تعیین شده به شرح زیر بستگی دارد؛

 

گرین کارت آمریکا

 

  • الویت نخست استخدام : افراد توانمند و متخصص در زمینه رشته‌های هنری، علوم پایه و آموزش، تجارت و بازرگانی، ورزش قهرمانی و مدال آور، همچنین اساتید دانشگاه، پژوهشگران و محققان برجسته، مدیران ارشد و مدیران اجرایی شرکت‌های چند ملیتی.
  • الویت دوم استخدامی :  اساتید عالی رتبه و نخبه با مدارک منحصر به فرد یا تخصص و توانایی‌های خاص.
  • الویت سوم استخدامی : نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر، افراد ماهر یا غیر ماهر با حداقل 2 سال سابقه کار یا گذراندن دوره کارآموزی در زمینه تخصص خویش، نیروی کار غیر ماهر که سابقه کار در زمینه رشته کاری یا دوره کارآموزی وی کمتر از 2 سال باشد.
  • الویت چهارم استخدامی : پزشک متقاضی که قادر باشد به صورت تمام وقت در محل کلینیک تعیین شده توسط دولت آمریکا برای مدت معین مشغول به کار شود.
  • الویت پنجم استخدامی : متقاضیانی که دارای توانایی مالی قابل توجه باشند و بتوانند علاوه بر سرمایه‌گذاری اشتغال زایی کنند، به این شرط که بتوانند به میزان 500 هزار دلار یا یک میلیون دلار برای یک کسب و کار تعیین شده از طرف دوات آمریکا سرمایه‌گذاری کنند یا پیش از این به میزان مبلغ مذکور سرمایه‌گذاری کرده باشند. شایان ذکر است که سرمایه ‌گذاری مذکور باید برای حداقل 10 نفر فرد واجد شرایط و متقاضی کار در آمریکا ایجاد اشتغال کند.

 

3- گرین کارت مهاجران خاص :

  • پرسنل مذهبی : متقاضی باید عضوی از یک فرقه مذهبی باشد و که با قصد کار و فعالیت در این حوزه وارد سازمان مذهبی غیر انتفاعی در خاک ایالات متحده آمریکا شده باشد.
  • کودک مهاجر دارای شرایط خاص : کودکانی که به هر دلیل مورد سوء استفاده‌های مختلف قرار گرفته‌اند یا توسط والدین رها شده و از آنها به خوبی مراقبت نشده باشد.
  • گوینده و تولید کننده برنامه در رسانه‌های جمعی بین المللی : متقاضیانی که دارای سابقه، مدارک و تجربیات مرتبط با رسانه‌های جمعی از جمله رادیو و تلویزیون باشند.
  • کارمند یک سازمان بین المللی یا اعضای خانواده وی : متقاضی باید کارمند در حال اشتغال یا بازنشسته باشد، از جمله این سازمان‌های بین المللی می‌توان به سازمان ناتو، سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، سازمان ملل متحد و... اشاره کرد.

 

گرین کارت تنوع نژادی لاتاری 

4- گرین کارت تنوع نژادی ( لاتاری آمریکا) :

همه ساله در کشور ایالات متحده آمریکا تعداد بسیار زیادی در حدود پنجاه هزار گرین کارت جهت تعدیل کردن نژادهای مختلف در آمریکا، برای متقاضیان کشورهایی که در سال‌های اخیر قصد مهاجرت به آمریکا را داشته‌اند و تعداد مهاجران این کشورها در آمریکا محدود است، صادر می‌گردد. در واقع دولت آمریکا جهت اطمینان حاصل کردن از ترکیب متنوع نژادی در بین افراد مهاجرت کننده اقدام به صدور گرین کارت تنوع نژادی موسوم به لاتاری آمریکا می‌نماید. البته همانطور که می‌دانید قبولی در لاتاری کار چندان آسانی نیست و براساس قرع‌کشی سیستمی و به صورت تصادفی افراد انتخاب می‌شوند.  در ضمن افراد پذیرفته شده در لاتاری باید برخی از نیازمندیهای آموزشی خاص را برای دولت آمریکا برآورده سازند.

 

گرین کارت پناهندگان سیاسی آمریکا

 

5- گرین کارت پناهندگان سیاسی

این نوع گرین کارت مناسب افرادی است که به دلایل سیاسی موجه، عضویت در گروههای سیاسی خاص، دلایل قومیت، نژاد، مذهب و عقیده‌ای خاص  در کشور مبداء خود دارای امنیت جانی نیستند و مورد آزار و اذیت و شکنجه‌های از طرف حکومت کشور مبداء خود قرار گرفته‌اند.درواقع باید این آزار و اذیت‌ها با قوانین حقوق بشر در تناقض باشد تا شخص متقاضی به قصد احقاق حقوق از دست رفته و  حفظ جان خویش بتواند به کشور آمریکا پناه ببرد. کشور آمریکا با بررسی شرایط متقاضی در صورت واجدالشرایط بودن اصطلاحا به وی پناه داده و پس از طی مراحل قانونی در نهایت با صدور گرین کارت چنین متقاضیانی را به عنوان شهروند آمریکا می‌پذیرد.

در سیستم پناهندگی آمریکا از دو اصطلاح Asylum  و Refugee  برای پذیرش پناهندگی متقاضی استفاده می‌شود. این دو اصطلاح که در یک دسته قرار می‌گیرند، دارای تفاوت‌هایی هم هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اصطلاح Refugee به زمانی اشاره دارد که متقاضی پیش از اینکه وارد خاک آمریکا شود، مجوز حضور در آمریکا را به عنوان پناهنده سیاسی دریافت کرده باشد. این در حالی است که اصطلاح Asylum مربوط به زمانی است که متقاضی پیش از ورود به خاک آمریکا مجوز پناهندگی سیاسی را دریافت نکرده باشد و فاقد مدارک مربوطه باشد، در چنین شرایطی متقاضی باید در بدو ورود فرم تقاضای ویزا با عنوان پناهندگی سیاسی را پر نماید. متقاضیان یک سال پس از تقاضای پناهندگی و گرفتن تاییدیه از دولت آمریکا می‌توانند برای گرین کارت آمریکا اقدام نمایند.

 

گرین کارت آمریکا

 

6- گرین کارت وضعیت محافظت شده موقت

این نوع گرین کارت دائمی نیست، ولی از جهاتی به پناهندگی سیاسی شبیه است. در واقع این گرین کارت موقتی به  افرادی تعلق می‌گیرد که به هر دلیل در کشور مبدا خود دارای امنیت جانی نیستند و برای حفظ جان خویش به آمریکا به طور موقت پناه می‌برند. کنگره آمریکا برای شهروندان این کشورها تا زمانی کهدر کشور خود ثبات امنیتی برقرار نشود، شرایطی فراهم می‌کند تا به راحتی به کار و زندگی در خاک آمریکا مشغول شوند. مجوز برقراری این امنیت موقت برای ورود به خاک آمریکا با صدورگرین کارت TPS که نوعی گرین کارت موقت است، انجام می‌شود.طبیعتا این گرین کارت TPS هیچ زمان تبدیل به گرین کارت دائم نخواهد شد و دارندگان این گرین کارت نمی‌توانند شهروندان دائمی آمریکا شوند.

 

گرین کارت آمریکا

 

7- گرین کارت مقیم‌های طولانی مدت و موارد خاص دیگر

برخی از ساکنان آمریکا سالهاست که به صورت غیر قانونی در این کشور در حال کار و زندگی هستند، البته این موارد از چشم دولت آمریکا چندان هم پنهان نمی‌ماند، به چنین افرادی به هر نحوی که مسلما غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند و  در خاک آمریکا اصطلاحا به صورت سیاه مشغول به کار هستند و در مکانی به صورت غیرقانونی اقامت دارند از سوی دولت آمریکا تا 10 سال فرصت داده می‌شود تا برای اقامت قانونی و شغل قانونی اقدام نمایند. این اقدام که به نام «لغو حذف » در آمریکا از آن یاد می‌شود، متقاضی دریافت گرین کارت آمریکا با شرایط مذکور را ملزم می‌تماید که به دولت آمریکا ثابت کند همسر یا فرزندان وی که شهروند آمریکا هستند با دشواری‌های غیر متعارف مواجه شده‌اند و نه تنها امکان بازگشت به کشور مبدأ را ندارند، بلکه اگر هم مجبور به ترک خاک آمریکا باشند، باید این اقدام را بدون داشتن مدارک دال بر مدت اقامت در آمریکا انجام دهند. معمولا برای اثبات موارد مذکور متقاضیان از وکلای مجرب در آمریکا استفاده می‌کنند، که معمولا برای گرفتن وکیل هزینه‌های گزافی باید پرداخت شود. در صورتی که متقاضی قادر به اثبات موارد یاد شده نباشد باید در اسرع وقت خاک آمریکا را ترک نماید.

 

گرین کارت آمریکا

8- گرین کارت بایگانی

اما گرین کارت بایگانی که شرایط بسیار خاصی را می‌طلبد، مخصوص افرادی است که از تاریخ اول ژانویه 1972 در آمریکا حضور داشته‌اند. البته اخذ این نوع گرین کارت بدون داشتن وکیل مجرب و پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد کار چندان آسانی نیست، چرا که شامل قوانین خاصی است که در برخی اوقات لازم است تا اعضای کنگره آمریکا این موارد را مورد بررسی قرار دهند، از این رو در صورتی که وکیل شما شرایط را مساعد دید، پرونده شما به کنگره انتقال داده می‌شود و اعضای کنگره نیز در صورت لزوم، منوط به دلایل انسان دوستانه در پرونده‌های غیر متعارف ، حتی اگر قوانین آمریکا به آنها اجازه ندهد به یاری چنین متقاضیانی با موارد خاص می‌رسند تا در نهایت بتوانند اقامت دائم آمریکا و گرین کارت آمریکا دریافت نمایند.

 

اخذ ویزای آمریکا

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گرفتن وقت سفارت آمریکا، اخذ انواع ویزای آمریکا و همچنین اخذ ویزای کشورهای مختلف و مطلع شدن از قیمت ویزای کشورها می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه ویزایونایتد تماس حاصل نمایید.

10 / 10
از 8 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :